L'endemà del soterrament: Sant Feliu en Comú Podem, garantia de la millor gestió
Em vaig presentar a les eleccions de fa quatre anys amb l’alegria que Sant Feliu havia aconseguit el compromís del Govern d’Espanya per fer el soterrament. Però fa quatre anys, no hi havia cap màquina i he de reconèixer que sí que hi havia encara incredulitat. Quatre anys, en els túnels que es veuen a les fotografies que vull compartir, no només es soterren les vies: es soterra l’escepticisme, es soterra la incredulitat. I també es soterren el risc d’accidents, la fractura urbanística de la ciutat, els límits i els condicionants que ens posaven en el dia a dia aquest quilòmetre i mig de llarg i quaranta metres d’ample que només podíem passar per tres ponts sobre les vies i tres passos sota les vies.
Ara cal
construir el futur. I cal construir-lo ara, en els propers quatre anys, perquè
amb el soterrament, el futur ja és una realitat.
Tots sabem que han estat molts anys de lluita
i de treball. Més de quaranta anys, des que en les manifestacions de la
transició ja es reclamava “¡Renfe, hunde la vía!”, des que en el ple de febrer
de 1980 es va reclamar institucionalment per primera vegada la supressió del
pas a nivell. Ha estat, com tots sabem, gràcies
al treball de tota la ciutadania i de
tota la representació política.
Tot i així, hem de destacar el lideratge que
els nostres alcaldes han exercit durant les gairebé cinc dècades que portem en
aquesta lluita. En Cesc Baltasar i l’Àngel, entre 1979 i 2003; i en Jordi San
José des de 2011, al qual vaig acompanyar en tot moment en les llargues i dures
negociacions amb la Generalitat i amb
l’Estat per tancar definitivament l’acord per fer les obres, i perquè aquestes
obres no costessin ni un euro a la nostra ciutat.
Tots i totes sabem que les obres del
soterrament són el resultat d’una llarga i dura lluita col·lectiva, unitària i
constant, però cal explicar també que
aconseguir que el finançament fos íntegre del Govern d’Espanya és el resultat
de la gestió del nostre Ajuntament al 2018 sent n Jordi San José alcalde i jo
era la primera tinenta d’alcalde.
I no només hem treballat i hem aconseguit el
finançament estatal de les obres! Des de Sant Feliu en Comú Podem (i abans com
a Iniciativa i Esquerra Unida), hem treballat perquè la urbanització de la
superfície no desvirtués el nostre model de ciutat, i perquè la ciutadania
tingués l´última paraula en la definició de la urbanització posterior al
soterrament.
Per a mi, finançament, model de ciutat i
participació de la ciutadania són tres qüestions que van lligades. Cal recordar
que, entre 2003 i 2011, els dos mandats en què nosaltres vam ser a l’oposició i
l’alcalde van ser Juan Antonio Vázquez primer i Lourdes Borrell després, anys
en què hi va haver governs del PSC a Sant Feliu i a la Generalitat, i del PSOE
a Madrid, la proposta era que la ciutat assumís entre 25 i 30 milions d’euros
del cost, que s’havien d’aconseguir amb un planejament urbanístic amb la
construcció de macrotorres de catorze plantes repartides per tot el recorregut
del soterrament. Un planejament que es va arribar a aprovar inicialment al
novembre de 2010, i que nosaltres vam derogar immediatament a l’arribar a
l’alcaldia.
Jo tinc molt clar el que hem de continuar fent
ara, un cop aconseguit que les obres ja estiguin en marxa, molt avançades, i
sense cap cost per a l’Ajuntament, com nosaltres reclamàvem i com era de
justícia. Ara ens toca centrar tots els esforços en el disseny de la nova ciutat!
I ja hem posat mans a l’obra! Vam aprovar el
marc general amb un procés participatiu llarg i amb una consulta ciutadana que
vam dur a terme al novembre de 2021. Una consulta ciutadana que, per cert, va
comptar amb les crítiques del PSC... quan vam acordar fer-la quan el PSC era al
govern, en el mandat anterior. Sigui com sigui, tenim un projecte global, Rambla Major, que permetrà fer el
disseny conjunt de la ciutat i concret de cada tram en paral·lel a la
realització de les obres del soterrament, i així s’evitaran “temps morts” entre
que ADIF acabi les seves obres i tinguem acabada la llosa superior del túnel i
la transformació urbanística que passi damunt d’aquesta llosa
El somni del soterrament doncs, comença ja a ser realitat per concretar el Sant Feliu de les properes dècades. El resumeixo:
- Amb un gran centre de ciutat, que inclourà la nova avinguda i anirà des de Laureà Miró fins a la Rambla. Connectant a peu pla tots els carrers de banda i banda de les actuals vies del tren.
- Amb més transport públic, amb punts intermodals de transport (Tren, tram i bus) al centre de la ciutat) i de bus i tram als dos extrems del casc urbà.
- Amb nous parcs i zones verdes, com la connexió del parc Nadal amb un nou parc a Pins d’Or, o a la confluència dels barris de la Salut i Can Maginàs.
- Amb nous equipaments i serveis, com el trasllat de l’actual ambulatori de la Rambla que es convertirà en un centre d’urgències i atenció primària les 24 hores (CUAP).
- Amb més habitatge públic.
- Amb noves places i nous espais ciutadans, com ara la nova plaça al costat de la nova estació
Ens trobem davant de grans reptes que fan que puguem abordar els propers anys amb molta il·lusió per un Sant Feliu encara millor. I el proper 28 de maig hem de decidir qui ha de liderar aquesta enorme transformació urbana:
- o el PSC i Lourdes Borrell al capdavant, que quan era alcaldessa, volia assumir la despesa de milions i milions d’euros construint torres de 14 pisos des del Trambaix fins als bombers, en un planejament urbanístic que mai es va explicar a la ciutadania
- o Sant Feliu en Comú Podem i jo
mateixa al capdavant, que hem aconseguit que el finançament del soterrament no
ens consti ni un euro a la ciutadania de Sant Feliu, i que tirarem endavant un
planejament urbanístic que ha estat fruit d’una consulta democràtica a la
ciutadania.
Més de quatre dècades de lluita i el resultat
favorable de les negociacions amb l’Estat i la manera com hem gestionat les
grans decisions en els darrers anys estic convençuda que ens avalen: per
construir la ciutat que volem, Sant Feliu en Comú Podem tenim la trajectòria més
brillant del passat, tenim la millor tarja de presentació per al futur.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada